Contactloos betalen met De Lijn…

De Lijn introduceert contactloos betalen (cEMV) op alle bussen en trams. Dit werd ontwikkeld door Europay, Mastercard en Visa en is makkelijk, veilig én snel!

Vanaf 25 mei kan je op al onze trams (dus zowel aan de kust, in Gent als in Antwerpen) contactloos betalen. De bussen zijn voor een latere fase, aangezien de terminals momenteel niet bereikbaar zijn door de maatregelen rond COVID-19.

Hoe betaal ik contactloos?

Hou een contactloze bankkaart of medium, zoals een smartphone of slim horloge, voor de witte terminal. Een rit kost 2,50 euro.* Overstappen op een andere bus of tram doe je gratis binnen de 60 minuten na eerste gebruik (opgelet: in de 1e uitrol enkel overstap mogelijk op een andere tram) en dan hou je hetzelfde medium nogmaals voor de terminal.

Zit je na dit uur nog steeds op bus of tram? Dan mag je die rit nog uitrijden. We rekenen geen nieuwe aan. En geen zorgen, aan contactloos betalen zijn geen extra kosten verbonden.

* Met uitzondering van de belbussen en de Limburgse snellijnen.

Wil je contactloos betalen voor een medereiziger? Dan moet dit met een ander medium. Voor je kind betaal je bijvoorbeeld met je smartphone en voor jezelf haal je je contactloze kredietkaart boven. Raadpleeg onze FAQ’s voor meer info.

Voor je opstapt, zorg je ervoor dat:

  • Je je contactloze bankkaart of smartphone al eens succesvol gebruikt hebt bij een handelaar of winkel. Contacteer je bank om meer te leren over de exacte werking.
  • Er minstens 7,50 euro op je bankrekening staat als je een contactloze debetkaart gebruikt.

Hoe wordt mijn betaling verwerkt?

Hoeveel je moet betalen hangt af van het aantal ritten dat je die dag maakte. Dit berekenen we ’s nachts en het bedrag wordt automatisch verrekend via je bank. Maak je een overstap binnen de 60 minuten? Dan wordt dit niet aangerekend. We voegen steeds een betaalreferentie toe aan je bankafschrift. Dit kan je nakijken op het klantenportaal.

Betaalde je met een contactloze:

  • Debetkaart? Dan kan het tot 3 werkdagen duren voor het bedrag van je rit(-ten) van je rekening gaat. Het juiste tijdstip verschilt van bank tot bank.
  • Kredietkaart? Dan vermelden we je rit op je maandelijks overzicht. Het bedrag van je verplaatsing wordt gecrediteerd samen met je andere betalingen.
  • Prepaid kaart? Dan gaat het bedrag na 1 of meerdere dagen van je tegoed. Het juiste tijdstip verschilt van bank tot bank.
Volg ons op :
%d bloggers liken dit:

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten