Stad Gent gunt aanbestedingsdossier voor Stadskantoor Gent…

De Stad Gent centraliseert in 2023 haar diensten in het Stadskantoor Gent, een vernieuwd algemeen dienstencentrum aan de Zuid. De Stad Gent gunt de opdracht om de werken uit te voeren aan THV Antwerpse Bouwwerken – Alfa Technical Installations voor een bedrag van 32.171.000 euro, inclusief btw. THV Antwerpse Bouwwerken heeft eerder projecten als De Krook, BME Hogeschool en Parking AZ Sint-Lucas uitgevoerd.

 

Tegen het voorjaar van 2023 komt het gros van de stadskantoren en balies samen op één site aan de Zuid. Dit vergt onder andere een aanpassing van de voormalige hoofdbibliotheek en het huidige administratief centrum. De twee gebouwen zullen worden versmolten tot één administratief complex. Via een passerelle zullen ze fysiek met elkaar verbonden worden.

 

In de toekomst spreken we dus van één algemeen dienstencentrum, met een ruime, open en heldere publiekszone en met twee backoffice torens. Onder het nieuwe ontvangstpaviljoen komt een fietsenparking voor 1.100 fietsen voor zowel het publiek als de stadsmedewerkers.

‘Door de ontwikkeling van het Stadskantoor aan de Zuid, kan de Gentenaar op één centrale plek terecht voor een klantgerichte dienstverlening. Het Stadskantoor wordt een lichtrijke, duurzame en eigentijdse werkplek voor meer dan 1.150 stadsmedewerkers. Stadsdiensten samenbrengen op de site Zuid zal de samenwerking en de uitwisseling tussen de verschillende diensten bevorderen.’

Annelies Storms, schepen van Facility Management

Planning van de bouwwerken

Omdat stadsmedewerkers op de site blijven werken en de dienstverlening gegarandeerd moet blijven, zijn de werken opgedeeld in 3 bouwfases. De oplevering is voorzien in het voorjaar van 2023.

  • De eerste fase start begin 2020 en omvat de renovatie van verdieping 1 tot en met 6 van de voormalige bibliotheek. Niveau 0 en 1 worden ingericht voor tijdelijke loketten. Dezelfde dienstverlening als vandaag blijft gegarandeerd in het Administratief Centrum Zuid.
  • In de tweede bouwfase verhuizen alle publieke loketten tijdelijk naar de oude bibliotheek. Dan starten de renovatiewerken van de zones van het huidig administratief centrum die publiek toegankelijk zijn. Het gaat om de sloop van de huidige inkomhal en bouw van een nieuwe centrale hal en ondergrondse fietsenstalling.
  • Na bouwfase 2 krijgt de publieke dienstverlening haar definitieve plaats in het nieuwe stadskantoor. In de derde bouwfase wordt de stadswinkel en het callcenter Gentinfo ingericht in de voormalige bibliotheek. Dan worden ook de 2 gebouwen verbonden tot één geheel door een passerelle.
 

Tijdelijke huisvesting in Urbisgebouw

Het huurcontract van het Administratief Centrum Portus in de Keizer Karelstraat loopt ten einde op 31 augustus 2020. De 325 medewerkers die er momenteel werken, verhuizen volgende zomer al een stap dichter naar hun toekomstige stek in het Stadskantoor, en zullen 3 verdiepingen betrekken van het Urbisgebouw aan de Zuid. Het huurcontract in Urbis, dat eigendom is van de Provincie Oost-Vlaanderen, wordt op 24 september 2019 voorgelegd aan de gemeenteraad.

Infostand en infomoment voor de buurt

In de inkomhal het Administratief Centrum Zuid staat nu al een infostand over het toekomstige Stadskantoor. Een maquette en een 3D-simulatie van het toekomstig gebouw bieden de bezoeker een voorsmaakje. Voor omwonenden wordt op donderdag 26 september 2019 om 20 uur een infomoment georganiseerd. De verbouwingen kunnen ook online gevolgd worden via www.stad.gent/stadskantoor.

Volg ons op :
error0
%d bloggers liken dit:

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten