Voor de achtste keer klinken unieke beiaardklanken door Mechelen in het kader van de Internationale Beiaardswedstrijd Koningin Fabiola. Tijdens deze vijfjaarlijkse muzikale wedstrijd brengen de Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn, de Vereniging voor Toren en Beiaard en de stad Mechelen het kruim van beiaardspelers uit alle hoeken van de wereld samen in Mechelen. 
 

“Dit internationale concours is ongetwijfeld het belangrijkste binnen de beiaardkunst en toont het hoogste artistieke niveau”, zegt schepen van Cultuur Björn Siffer fier. “Wat de Koningin Elisabethwedstrijd is voor viool en piano, is de Koningin Fabiolawedstrijd voor beiaard. Het enige verschil is de setting. Onze prachtige Sint-Romboutstoren.“

“De wedstrijdformule signaleert en illustreert op internationaal niveau ontwikkelingen in de beiaardkunst, zoals de aandacht voor hedendaagse (‘ernstige’) muziek en de mogelijkheid die mobiele beiaarden bieden om dicht bij het publiek te spelen, vaak in samenspel met andere instrumenten. Dit vraagt vaardigheden en muzikaliteit die bij de Fabiolawedstrijd getest en beoordeeld worden”, aldus Koen Cosaert, directeur Beiaardschool Jef Denyn.

Dat deze internationale wedstrijd in Mechelen plaatsvindt is geen toeval. De Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn is nog steeds het oudste en grootste instituut voor de beiaard wereldwijd en begon samen met Stad Mechelen en de Koninklijke Vereniging voor Toren en Beiaard vzw in 1987 met deze vijfjaarlijkse wedstrijd ter bevordering en de bloei van beiaardkunst. De Beiaardschool heeft binnen het deeltijds kunstonderwijs een aangepast statuut en geniet een internationale aantrekkingskracht.

“Dit schooljaar kwam bijna de helft van de volwassen leerlingen uit het buitenland. In de reeks zomerbeiaardconcerten spelen elk jaar opnieuw heel wat buitenlanders, vaak oud-leerlingen. En omgekeerd worden Vlaamse beiaardiers vaak uitgenodigd om in andere landen te spelen. Mechelen is een belangrijk knooppunt in dat internationaal uitwisselingsnetwerk van talenten”, aldus schepen van Cultuur Björn Siffer.

Preselectie
De preselecties worden op woensdag 10 en donderdag 11 juli georganiseerd. Zestien deelnemers hebben zich gemeld, komende uit acht verschillende landen: Australië, België, Frankrijk, Nederland, Oekraïne, Polen en Rusland en de Verenigde Staten. Uit deze deelnemers wordt door de internationale jury vijf finalisten geselecteerd. Nieuw is dat de deelnemers van de preselecties kunnen deelnemen aan een improvisatiewedstrijd, als zij dit wensen.

Kandidaten dienen op voorhand een repertorium in van tien werken uit verschillende stijlperiodes. Tijdens de preselectie spelen de kandidaten op de concertbeiaard van de Sint-Romboutstoren het plichtwerk van Geert D’hollander, een prelude van Matthias Vanden Gheyn, een werk naar eigen keuze uit hun repertorium én eventueel een improvisatieopdracht, als ze meedingen naar de Improvisatieprijs. Deze prijs wordt al uitgereikt op de proclamatie van de preselecties.

Finale
Tijdens de eerste finaledag op 13 juli spelen de kandidaten op de Sint-Romboutsbeiaard: het plichtwerk van Geert D’hollander, een werk uit hun repertorium dat ze zelf kiezen en een werk dat de jury daaruit kiest. Het hoogtepunt van de wedstrijd wordt de tweede finaledag op zondag 14 juli in het Cultuurcentrum, waar de beiaardiers niet alleen solo optreden met de kamerbeiaard, maar ook in samenspel. Ze spelen er het plichtwerk voor kamerbeiaard en koperensemble van Stefano Colletti en uit hun repertorium een werk naar eigen keuze en een werk dat de jury kiest. Voor het koperensemble wordt beroep gedaan op Art of Brass o.l.v. Rik Ghesquière.

De kandidaten kunnen oefenen op de concertbeiaard in de toren en de finalisten op de kamerbeiaard, ook samen met het koperensemble.

Prijzen
Er worden acht prijzen uitgereikt: de Eerste Prijs (€ 3.000) tot en met de Vijfde Prijs (€ 1.000), de Improvisatieprijs, de SABAM-Prijs voor beste uitvoering van Belgisch hedendaags werk en de Publieksprijs. De winnaar ontvangt ook een bronzen klok.

Bezoekers leveren zelf een bijdrage door te stemmen voor de Publieksprijs. Een kinderjury (kinderen en jongeren, leerlingen van de Koninklijke Beiaardschool) geeft zijn kijk op de optredens.

Publieksvoorzieningen 
Het publiek kan de wedstrijd in optimale omstandigheden meemaken. Het neemt plaats op het Cultuurplein met zicht op de Sint-Romboutstoren. Bij regenweer neemt het publiek plaats in de aanleunende Minderbroederskerk, waar klank en beeld van de optredens gestreamd worden. De laatste finaledag verloopt in diezelfde kerk, een regelmatig gebruikte concertruimte.De spelende muzikanten worden live in beeld gebracht door een videoverbinding. De presentator voorziet info en commentaar en ook de drietalige programmabrochure (Nederlands, Frans en Engels) en begeleidende filmpjes zorgen voor de nodige achtergrondinformatie.

Beiaardiers in binnen- en buitenland dragen ook een steentje bij aan dit feestelijk gebeuren. Bij wijze van aankondiging spelen zij twee weken voor de wedstrijd de compositie ‘Sprookje op de naam Fabiola’.  Dit werk van de hand van Kristiaan Van Ingelgem was in 2008 het plichtwerk van de wedstrijd.  Vervolgens zenden de beiaardiers een videofilmje op van hun uitvoering. Alle inzendingen worden dan gemonteerd en gepost op het internet.

Website
https://beiaardschool.mechelen.be/koningin-fabiolawedstrijd-2019  

 

 

 

Volg ons op :
error0
%d bloggers liken dit:

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten