Voetgangers- en fietstunnel aan Dampoort geopend…

Een goed jaar na de start van de werken in maart 2018 werd op 25 april 2019 de voetgangers- en fietstunnel onder de spoorweg aan de Dampoort feestelijk geopend. De tunnel en het bijhorende Luc Lemiengrepad verbinden de Dendermondsesteenweg met de Kasteellaan en de Gandastraat, en zijn zo een veiliger en sneller alternatief voor de drukke Dampoortrotonde en de Forelstraat.

 

Veiliger en vlotter

Via de nieuwe onderdoorgang doorheen de spoorwegberm worden de Dampoortwijk en Sint-Amandsberg voor fietsers en voetgangers op een veilige en vlotte manier verbonden met de binnenstad. De ingreep past in de plannen die al geruime tijd bestaan voor de volledige omgeving van het Dampoortstation. Het stadsbestuur koos er – samen met de Provincie Oost-Vlaanderen en het Vlaams Gewest – echter voor om niet langer te wachten op het volledige Dampoortproject en deze tunnel alvast te realiseren.

 

Aan de ene tunnelzijde sluit de onderdoorgang aan op het voetpad en het fietspad van de Kasteellaan (richting station Gent-Dampoort). Er werd over de Kasteellaan een veilige fietsoversteek aangelegd in het verlengde van de Gandastraat. De lichtenregeling werd aangepast ten voordele van de fietsers en voetgangers en de Gandastraat werd ingericht als fietsstraat. Aan de andere zijde maakt de tunnel de verbinding met het fietspad via het Bijgaardepark en met de Dendermondsesteenweg. Daarvoor werd een veilige fietsverbinding aangelegd over de parking van het koopcentrum.

Luc Lemiengrepad

Het fiets- en voetpad tussen de Kasteellaan en de nieuwe tunnel werd genoemd naar Luc Lemiengre. In 1982 werd Luc Lemiengre verkozen tot het eerste groene gemeenteraadslid van Gent. Hij woonde van 1988 tot aan zijn overlijden in 2004 in de Dampoortwijk, meer bepaald in de Schoolstraat te Gent. Het Luc Lemiengrepad is een passend eerbetoon aan de man die het Gentse fietsbeleid mee in de steigers zette.

Gemengde financiering

De tunnel en de wegenis werden gefinancierd door:

  • Stad Gent: 1.802.484,60 euro
  • Provincie Oost-Vlaanderen: 910.011,90 euro
  • EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling): 587.400 euro
  • Vlaams Gewest: 406.674,60 euro
  • Farys: 132.950,95 euro

Totale kostprijs: 3.839.522,05 euro

 
Volg ons op :
error0
%d bloggers liken dit:

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten