Lage-emissiezone Gent: de lokale toelatingsvoorwaarden en tarieven zijn gekend…

Vanaf 1 januari 2020 voert Gent een lage-emissiezone (LEZ) in. Vanaf dan worden de meest vervuilende wagens uit de Gentse binnenstad geweerd. De lokale toelatingsvoorwaarden werden besproken in de Commissie Milieu en worden op dinsdag 23 april 2019 voorgesteld aan de Gentse gemeenteraad. Er zijn tal van ondersteunende maatregelen, zodat ook mensen voor wie dat minder evident is, de overstap kunnen maken naar duurzame vervoersmiddelen.

 

Of een auto de LEZ of de zone binnen de stadsring (R40) mag inrijden, hangt af van de euronorm van het voertuig (te vinden op het inschrijvingsbewijs). Voor wagens op benzine of aardgas moet de euronorm bijvoorbeeld minstens 2 zijn. Dieselwagens stoten meer roet uit, waardoor de lat hoger ligt: zij moeten minstens voldoen aan euronorm 5. Op basis van de euronorm worden de voertuigen ingedeeld in drie categorieën.

Voorwaarden en tarieven

  • Groene categorie: Voor ongeveer 75 % van de wagens in Gent verandert er niets bij de invoering van de LEZ. Zij voldoen aan de toelatingsvoorwaarden en mogen de zone automatisch in.
  • Oranje categorie: Voor eigenaars van dieselwagens tussen de 9 en 12 jaar oud (met euronorm 4) is er een uitzonderlijke overgangsmaatregel: zij kunnen de LEZ tijdelijk nog inrijden, maar moeten een toelatingstarief betalen. De tarieven zijn afhankelijk van de milieukost van het voertuig en de duur van de toelating. De prijzen in Gent variëren van 25 euro (voor 1 week) tot 345 euro (voor 1 jaar) voor een personenwagen. Inwoners van de lage-emissiezone met een verhoogde tegemoetkoming in de sociale zekerheid krijgen 60% korting op het gewone tarief.
  • Rode categorie: Voertuigen die niet aan de toegangsvoorwaarden voldoen en niet in aanmerking komen voor een tijdelijke toelating, kunnen maximaal 8 keer per kalenderjaar een LEZ-dagpas kopen. Die pas geeft één dag toegang tot de lage-emissiezone en kost 35 euro, net zoals in Antwerpen of Brussel.
 

De handhaving van de LEZ zal gebeuren met slimme camera’s aan de rand van de LEZ. Die lezen de nummerplaat in en controleren of een voertuig toegelaten is. Wie niet aan de voorwaarden voldoet en toch zonder toelating de LEZ binnenrijdt, krijgt een boete. Het bedrag dat hiervoor aan de gemeenteraad voorgelegd wordt, bedraagt 150 euro.

Alle tarieven verschijnen op 23 april 2019 op de website van de lage-emissiezone.

Ondersteunende maatregelen

De Stad Gent voorziet voor wie in de LEZ woont een slooppremie voor niet-toegelaten voertuigen. De premie bedraagt 1.000 euro voor een oude dieselwagen en 750 euro voor een oude benzinewagen. Het budget van de slooppremie is vrij te besteden.

De Stad Gent is de enige Belgische stad die een dergelijke slooppremie voorziet en engageert zich om die slooppremie eenmalig te verlengen tot medio 2020. We voorzien daarenboven in een verhoogde premie van 1.125 euro (benzine) en 1.500 euro (diesel) voor mensen uit de laagste inkomenscategorie.’

Tine Heyse, schepen van Milieu

Naast de slooppremie, die speciaal in het leven is geroepen voor de invoering van de LEZ, voorziet de Stad Gent nog in verschillende andere subsidies om inwoners aan te moedigen om zich op een duurzame manier te verplaatsen: wie een nummerplaat inlevert, krijgt een subsidie voor het openbaar vervoer of voor een elektrische fiets, en ook de instapkost voor autodelen wordt terugbetaald. Ook die ondersteunende maatregelen worden de komende maanden verder uitgewerkt.

Luchtkwaliteit verbeteren

Dankzij de invoering van de LEZ zullen de roetconcentraties in de lucht verminderen. Roet is een schadelijke stof die vrijkomt bij wegverkeer en kan leiden tot heel wat gezondheidsproblemen. Oudere diesel- en benzinemotoren stoten meer roet uit. Door de meest vervuilende wagens te weren, zal de luchtkwaliteit verbeteren en wordt het aangenamer wonen, werken en studeren in Gent.

Sinds de invoering van het Circulatieplan verbeterde de luchtkwaliteit in Gent dubbel zo snel als het Vlaams gemiddelde. Door aanvullend te kiezen voor een LEZ, zal het aantal kankerverwekkende roetdeeltjes verder dalen. De Gentse lage-emissiezone, gevat in duidelijke regels en met een sterk sociaal karakter, betekent een stap vooruit voor de gezondheid van alle Gentenaars.’

Tine Heyse, schepen van Milieu
Volg ons op :
0
%d bloggers liken dit:

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten