De Cultuurprijs 2018 van de Stad Gent wordt toegekend aan Platform-K. Dit jaar stond de Cultuurprijs van de Stad Gent in het teken van ‘Talentontwikkeling’. Platform-K besteedt bijzondere aandacht aan talentontwikkeling van dansers met een beperking, vertrekkende vanuit hun specifieke achtergrond en mogelijkheden. De groep vult daarmee een blinde vlek op in het Vlaamse podiumlandschap.

 

Op 18 oktober kwam de jury voor de Cultuurprijs 2018 van de Stad Gent samen. De jury besliste unaniem om De Cultuurprijs 2018 toe te kennen aan Platform-K. Platform-K onderzoekt hoe dansers met een beperking een fundamentele invloed kunnen uitoefenen op de wereld van de hedendaagse dans en op hoe die dans er in de toekomst kan uitzien. Daarmee vult de groep een blinde vlek op in het Vlaamse podiumlandschap. Want hoewel Vlaanderen op het gebied van dans internationaal gewaardeerd wordt, hinken we achter op het gebied van dans met mensen met een beperking. Platform-K neemt het voortouw in een noodzakelijke inhaalbeweging.

Het juryverslag

‘Platform-K maakt professionele dansproducties met dansers met en zonder beperking. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan talentontwikkeling van de dansers, vertrekkende vanuit hun specifieke achtergrond en mogelijkheden. Het aanbod van workshops en lessen richt zich tot een breed publiek: mensen met en zonder beperking die willen dansen, zij die willen dansen voor het plezier of professionele dansers, van laagdrempelig dansaanbod tot intensieve danstraining. De fundamenteel gelijkwaardige benadering van de dansers, ongeacht hun beperking of achtergrond, duidt op het sterke emancipatorische karakter van de werking. Een basishouding en aanpak die zich vertaalt in een doorgedreven betrokkenheid van de deelnemers en een hoge kwalitatieve output van de producties. Realisaties waarbij groeiproces, engagement en eigenheid van de deelnemers ook voor het publiek voelbaar zijn tot op het podium. Die authenticiteit is absoluut verfrissend.’

‘De producties overstijgen door een integrale zorg voor alle aspecten die leiden tot een goede voorstelling ook maar de minste schijn van bevoogding. Door de aandacht voor ritme, opbouw, verloop, ontroering en zeggingskracht, de directe inbreng van de dansers en het totale gecreëerde beeld krijgt de toeschouwer een gedragen volwaardig stuk aangeboden. Een stuk dat nawerkt. De finaliteit van de werking ligt bovendien niet in de producties op zich, maar in een globaler traject dat voorbij de voorstelling gaat. Dansers met talent worden ook op andere vaardigheden aangesproken en kunnen doorstromen naar lesgeven of het dansen in professionele producties met externe choreografen.’
‘Talentontwikkeling binnen Platform-K werkt bovendien in verschillende richtingen. Hoewel mensen met een beperking een specifieke aanpak vragen tijdens de danstraining, inspireren zij op hun beurt de andere dansers, de makers en de choreografen. Wederzijdse perspectieven worden consequent opengetrokken, genuanceerd, en leefwerelden raken gedeeld. De duurzame effecten op de verdere dansloopbaan van alle deelnemers van deze toch wel intensieve uitwisselingen zijn onontkoombaar. Daarrmee verwerft Platform-K een unieke plaats in het cultureel landschap.’
‘Ondanks het wegvallen van de Vlaamse structurele subsidie binnen het Kunstendecreet, slaagde Platform-K er in om met eigen middelen en giften haar werking te continueren en de productie ‘Common Ground’ te ontwikkelen zonder een compromis te sluiten en in te boeten op de artistieke kracht ervan. Met ‘Common Ground’ werd Platform-K in 2018 geselecteerd voor het TheaterFestival, een bewijs dat de organisatie grote erkenning krijgt, ook buiten het sociaal-artistieke veld!’
 

Later dit jaar volgt de officiële uitreiking van de Cultuurprijs en ontvangt Platform-K een geldprijs van 2.500 euro. In 2019 wordt door de Stad Gent in samenspraak met Platform-K een artistiek project georganiseerd.

De jury bestond uit 5 experten in het betrokken werkveld: Kaat Peeters, (directeur van de Sociale Innovatiefabriek), Franky Devos (algemeen coördinator Kunstencentrum Vooruit), Ute Egghe (CirQ, is zaakvoerder van het quiz bedrijf Sitting Bull, werkt bij 5to9 management en is oprichter van VOS-Volwassenen die Opnieuw Spelen), Lia Blaton (medeoprichter van project Echo’s in de Wijk, heeft vroeger gewerkt bij Steunpunt Diversiteit en Leren) en Lizzy Pauwels, (directeur DKO Beeldende Kunsten Offerlaan en ontwerper van o.a. juwelen)
 
 
 
Volg ons op :
0