Nu blijkt dat 235.000 mensen hun waterfactuur niet meer kunnen betalen en een afbetalingsplan nodig hebben, pleit Rob Beenders voor een herziening van de waterfactuur.

Uit cijfers van de Vlaamse Milieu Maatschappij blijkt dat er vorig jaar bijna 235.000 mensen in gebreke gesteld werden voor de betaling van hun waterfactuur. Dat is 6,5 procent meer dan in 2016. Deze mensen worden dus beschouwd als wanbetaler omdat ze ook al niet gereageerd hebben op een herinneringsbrief voor de waterfactuur. Bovendien vroegen ook 70.000 mensen een afbetalingsplan aan bij hun watermaatschappij. Dat is meer dan 10 procent dan in 2016. Ook de gemiddelde uitstaande schuld bij de watermaatschappijen blijkt met tien procent te zijn gestegen tot 632 euro.

“Je ziet dat het aantal mensen dat in de problemen komen op vijf jaar tijd zelfs is verdubbeld”, zegt Rob Beenders. “Dat cijfer wijst er heel duidelijk op dat almaar meer mensen niet rondkomen op het einde van de maand. Want wie een afbetalingsplan voor water heeft lopen, heeft waarschijnlijk ook moeite met de stroom- of schoolfacturen.”

Volgens Beenders heeft de nieuwe berekening van de waterfactuur in 2016 daar veel mee te maken. “Minister Schauvliege heeft toen een vast abonnementsgeld ingevoerd dat voor kleine gezinnen en alleenstaanden erg hoog is. Dat is een vast forfait van 86 euro, zonder dat je een druppel water hebt verbruikt. Dat telt bij die mensen zeer zwaar door, want of je nu zuinig bent of niet: je factuur ligt zo structureel te hoog.”

Beenders roept Schauvliege daarom op om die nieuwe waterfactuur snel te herzien. “Die vaste abonnementskosten moeten evenredig verdeeld worden over de alleenstaanden, kleine én grote gezinnen. Dan ga je zien dat de betaalbaarheid van de waterfactuur er echt op vooruit zal gaan.”

 

Volg ons op :
0