EVERGEM – Op straf van een boete van 10.000 euro mag Sleidingenaar Joeri Cools (45) zijn Libidusbier niet meer bottelen in een Steiniefles met wikkel. Dat liet een advocatenbureau in opdracht van de Ertveldse brouwerij Van Steenberge hem weten. Cools weigert een onthoudingsverklaring te tekenen.
Van Steenberge brouwt diverse hogegistingsbieren. Een van de bekendste is Gulden Draak. Dat donker bier met 10,5 procent alcohol wordt sinds 1985 verkocht in dikbuikige bruine flessen (model Steinie) met een witte wikkel of sleeve. Cools verkoopt zijn door brouwerij Contreras uit Gavere geproduceerde Libidus Pearl in eenzelfde fles met een parelmoeren sleeve.

“Hoewel dat voor de consument tot verwarring kan leiden, is niet dat de belangrijkste reden van onze eis”, zegt Van Steenbergens CEO Jef Versele. “Voor het gebruik van een Steiniefles met witte wikkel liet ik een beeld- en woordrecht deponeren. We verkopen onze bieren in 85 landen en betaalden een fortuin om onze merkrechten te vrijwaren. Ik heb niets tegen Cools en wilde hem zelfs helpen met zijn brouwideeën. Voor hem brouwen, wilde ik dan weer niet. We hebben al voldoende biersoorten. Ik zei hem wel waar en voor hoeveel hij zijn bierflesjes kon laten sleeven”, bevestigt Versele.

“Oneerlijke marktpraktijk”

Hij vroeg Cools al enkele keren tevergeefs zijn flesjes met Libidus Pearl aan te passen. “Omdat hij voordeel haalt uit onze commerciële inspanningen die we al ruim 30 jaar leveren om de merkbekendheid en het imago van onze Gulden Draak op te bouwen. Onder meer omdat we overlappende verkoopkanalen hebben, is dat een oneerlijke marktpraktijk. We geven Cools nog tien dagen tijd om een onthoudingsverklaring te tekenen en vragen hem dan ook expliciet om niet langer zijn Libidusbier te verkopen in flessen van dezelfde vorm en kleur van de Gulden Draak. Telkens als hij zich daaraan niet houdt, eisen we een boete van 10.000 euro”, beklemtoont Versele.

”Verwarring uitgesloten”

“Boetes geven, is een gerechtelijke bevoegdheid en het gevolg van een veroordeling”, reageert Cools. “Bovendien is de sleeve van mijn Pearl niet wit, maar lichtgrijs. Tevens is er een groot verschil tussen de merknamen en de logo’s. Verwarring is uitgesloten. Met mijn Libidus van 6,5 procent met zijn romantische boodschap wil ik niets of niemand kopiëren en evenmin ruzie maken. Daarom liet ik de flessenwikkel al lichtjes wijzigen. Mij valt niets te verwijten. 60 procent van de hogegistingsbieren worden in een Steiniefles verkocht. Ik zie dan ook geen enkele reden om het concept van mijn ‘happy ending beer’ te wijzigen of stop te zetten.”
Men verdraagt geen enkele vorm van concurrentie in de Ertveldse achtertuin van Brouwerij Van Steenbergen én vermoedelijk ook een ‘beetje’ jaloezie maar dat is geen reden om anderen te intimideren of te verhinderen hun originele ideeën te ontwikkelen, 

Volg ons op :
0