Amateur researcher brengt oude trams wereldtentoonstelling van 1913 in beeld.

Billen Jos, die reeds 5 jaar onderzoek voert naar de wereldtentoonstelling van Gent in 1913, brengt steeds meer restanten aan het licht, zoals de verloren gewaande panaroma de Congo uit het Congolees paviljoen.

Door de research kwam ik in contact met de heer Freddy Coussens, een man die  alles weet over de oude trams van Gent en me  op het juiste spoor bracht naar deze vergeten trams van weleer en me ook  massa’s info ter beschikking stelde. Trams met hun wagennummers zoals,de wagen 180,   de openmotorwagen 216, de bijwagens 60, 67, 70 en 72 zijn terug in kaart gebracht.

Vind het alleen heel spijtig dat deze trams niet meer in Gent zijn, waar ze thuishoren.

Tram 216 Open Motorwagen

Dit  was de reeks 201-219 die enkele jaren voor de Expo geleverd werd maar door de aflevering van de échte Expotrams (reeks 180-215) werd toen een vernummering van de zomertrams doorgevoerd : 216 tot 234.
De zomertrams waren in een lichter soort hout uitgevoerd -voor warme mooie zomerdagen- en waren minder bestand tegen de regen en de tand des tijds…al in 1924 werden ze buiten dienst gehouden en uiteindelijk gebruikt voor de ombouwing naar drieassige trams…
De expotrams werden uiteindelijk ook gebruikt voor het ombouwen naar drieassige trams maar niet allemaal…
sommige kregen zwaardere motoren en zelfs een Siemens-pantograaf en trokken de zware treinen op de lijn naar Melle…de laatste expotrams gingen als tweeassige tram buiten dienst in 1965..

Foto : Collectie Vlatram

 

Foto : Collectie Vlatram

Tram 180 – 215, bijwagen 67

De zomertrams zijn net voor de Expo van 1913 al in dienst gesteld maar er is een -toen voor die tijd- moderne reeks nieuwe tweeassers besteld en in gebruik genomen geweest voor de Expo :
de reeks 180-215 met iets nieuws, iets Amerikaans : dwarsbanken met aan elk venster een zitbank!
Van deze expotram is dan in 1946-47 aanhangwagen nr 72 gemaakt, de laatste aanhangwagens gingen uit dienst in Gent in 1972

 

 

Foto : Colectie Freddy Coussens

Foto collectie Freddy Coussens

 

 

 

 

 

Tram 70

De Gentse bijwagen 70 (zoals er vroeger reden op lijn 20 van Gentbrugge naar Melle).
De bijwagen 70 is eigenlijk een “expo tram” uit 1913 die later verbouwd werd tot aanhangwagen.
Het betreft een 2-assig voertuig.
De “70” dateert uit 1912 (te zien op de foto’s van het chassis).
Hij staat in het tram museum De panne van TTO Noordzee – Trams des Tijds.

Foto : collectie Freddy Coussens

 

Foto : Collectie Freddy Coussens

 

 

 

 

 

 

Volg ons op :
0